Utdelning

Utdelningsperioden är i full gång nu på vårkanten, och det skrivs och pratas om det en hel del runt om på olika forum och i media. 

För många är det höjdpunkten på året, speciellt för de investerare som lever på sin aktieutdelning. 

När jag började handla med aktier så fokuserade jag väldigt mycket på de storbolag som gav utdelning, för att sedan återinvestera i bolagen.

Med tiden övergick mitt handlande till kortare och kortare aktieaffärer, för att sedan i stort nästan helt övergå till daytrading.

Nu de senaste månaderna har jag börjat återgå till den plan jag hade från första början, nämligen att skapa en utdelningsportfölj.

Ett par av anledningarna är att vi nu har en Trump och ett Brexit på tapeten, så förutom min vanliga trading ska jag satsa på en utdelningsportfölj för att få det lite stabilare.

Jag har strukturerat om en hel del sedan jag började planera portföljen och det känns som om det kommer att ta ca ett år för mig innan jag blir nöjd med denna utmaning.

 Att utforma strategin, och försöka hålla mig till den plan som jag satt upp riktlinjer för tar tid, och den kommer med största sannolikhet att skrivas om några gånger innan jag blivit nöjd. Sen måste jag jobba på att hejda mig från att utnyttja kursrörelserna för mycket, planen är ju ett långsiktigt tänk, inte day- eller swingtrading.

Men tänk vad trevligt det hade varit med ett facit i hand… åh andra sidan så är det ju detta som jag älskar med denna branch - att ta fram nya strategier och testa vad som fungerar bäst vid olika tillfällen och tidsperioder. 

 

Lycka till!

 
MissGekko:

Bra skrivet!!!

Svar: Tack :)
Hjärtner & Partner

Kommentera inlägget här: