Barnspar

I det senaste numnret av "Mama" så hittar ni en intevju med mig där jag berättar om barnspar.
Jag tipsar om att titta närmare på utdelningsaktier som du sedan återinvesterar i antingen samma aktie eller en annan aktie. Jag återinvesterar alltid all utdelning, och skriver in i min loggbok så att jag har koll på vilket det senaste datumet är för att få ta del av utdelning, på så sätt missar jag inte dessa viktiga datum. 
 
Några checkpunkter på utdelningsaktier som jag vill ska uppfyllas, är att det ska vara stora företag med stabil och positiv utveckling övertid, jag vill även att utdelningen ska ha ökat om man tittar historiskt tillbaka i tiden.
Att sprida sina risken är också bra, därför har jag också investerat i olika branscher för att inte lägga alla ägg i samma korg.
 
I samma intervju så har "Mama" även pratat med sparekonomen Christina Söderberg som jobbar på Compricer.
Hon tipsar bla i tre steg om hur du kan göra för att komma igång med ditt sparande;
1, Öppna ett investeringsparkonto (ISK), ett sånt konto finns gratis hos alla banker. I det kontot kan du sedan köpa fonder och aktier.
2, Välj hur du vill spara dina pengar. Christina är väldigt duktig på fonder, så hon har naturilgtvis valt att investera i det. Hon tipsar om att man ska investera i fem till sju stycken globala indexfonder, på så sätt får man en bred exponering och sprider riskerna. En fond är en samling av olika investeringar som satts ihop av en invetserare.
3, Välj ett datum, där du går igenom ditt sparande. Det är viktigt att då och då titta igenom sin portfölj för att se hur det går.
När man äger fonder så räcker det med att titta en gång per år eller en gång vartannat år. Glöm ej heller att investera i lägre risk ju närmare det närmar sig till att ditt barn ska använda pengarna, en idé kan vara att investera i räntefonder de tre sista åren innan pengarna ska användas.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: