Flash krascher

Förra veckan blev jag intervjuad av två studenter som läser nationalekonomi  Linköpings Universitet. De håller nu på att skriva sin kandidatuppsats inom finans och har riktat in sin studie på fenomenet flash krascher och mot den svenska finansmarknaden.

"En flash krash är ett snabbt och djupt fall i priset på en tillgång eller marknad inom en kort tidsperiod. Definintionen av en flash krasch är den snabba prisrörelsen följt av en återhämtningsfas, utan återhämtningsfas är det bara en krasch."

Det var så roligt att träffa dom och diskutera detta fenomen, speciellt eftersom jag då och då suttit framför datorn och sett aktier som tokdippat för att sedan några sekunder efter återhämta sig. Jag letar nu efter en screenshot på detta och hoppas verkligen att jag hittar en sådan bild i min bildbank. 

Om det är så att någon av er har en bra sådan bild så skulle jag bli väldigt tacksam om ni kunde maila den till mig, samt en anteckning om det var något speciellt som hände eller skrevs i samband med detta.

 

 

Madelene Söderström & Sebastian Roth

 

Bilder på en flash krasch.

 
 
 
Kommentera inlägget här: