Sparmål

Jag tänkte berätta lite om ett sparmål som jag har, det är en semester som blev bestämd för ett par veckor sedan. Då vi redan bokat nästa års semester så blev detta en extra semester vilket vi inte tackar nej till. Speciellt inte eftersom det är en nära släkting som fyller jämt och det ska ju firas :)! 

Men med det så kommer det till lite planering och ändringar i budgeten. Vi är två vuxna och tre barn så det blir inte så billigt för oss när vi ska åka på semester.

Förra året åkte vi hela släkten från min sida till Thailand återigen för att fira en släktings födelsedag. Det var en fantastiskt härlig resa med mycket skratt och många okunniga simmare att hålla reda på :).

Inte så billig, men dock värt varje krona!

Så mitt sparmål just nu är att spara/trejda ihop till den resan, jag har 5 månader på mig. Jag ska få ihop ca 50.000kr på 5 månader, vilket betyder 10.000kr per månad, 2500kr per vecka, 500kr per dag.

Åtgärd; Jag kommer förutom min vanliga daytrading att behöva tjäna 500kr extra per dag. Men innan jag satte igång så började jag med att kika på vad jag kan göra annorlunda och vilka kostnader jag kan dra in på från min vanliga månadsbudget.

Min största fälla som kostar extremt onödiga pengar är att jag åker väldigt mycket bil överallt, så från och med nu så kommer jag att åka kommunalt till alla platser som jag inte är tvungen att ta bilen till. Bara de pengar jag gör av med per år på detta fick mig att må illa när jag räknade på det. Hemifrån mig till mitt kontor i centrala Stockholm tar det ca 40 min att åka med bil när det inte är köer vilket det alltid är på morgonen om jag inte åker innan kl.7, samma tid tar det att åka kommunalt hemifrån till kontoret = alltså så är det inte värt det om man tittar på vad jag tjänar in bara i tid. 

Bensin, tull och parkering kostar mig mer än 4000kr per månad, fruktansvärt mycket och onödiga pengar = verkligen oförsvarbart och helt galet!! 

Matkostnad är också något som ibland kan skena iväg, speciellt om jag är hungrig när jag går och handlar, då kommer jag ofta hem med väldigt onödiga och konstiga varor som inte passar till något speciellt, samt att jag också klämt en chokladkaka direkt utanför affären = väldigt dumt och onyttigt!

Nu får jag planera bättre och köpa mat från mathem och jag kommer att spara ca 1000 - 1500kr på det. Sen länge har jag slutat att köpa märkesvaror på det som jag inte tycker är någon smakskillnad, där sparar jag också in pengar.

Jag har också bestämt mig för att bara äta 1 ute lunch per vecka, det blir inte bara mer pengar över utan också hälsosammare eftersom jag är svag för onyttig mat.

Jag kommer också att spara in på att gå och fixa mina naglar samt tråda mina ögonbryn, bara där har vi 1000kr per månad. Shopping av kläder känner jag inte att jag behöver ta upp eftersom jag inte ser att det är något problem och behöver åtgärdas.

 

Så jag spar alltså ca 4000kr per månad på att skippa bilen

Planera maten bättre sparar jag ca 1500kr per månad

Restaurangluncher, 1200kr per månad

Skönheten fixar jag själv så då spar jag 1000kr där.

 

Jag blev för ett tag sedan inspirerad av en vän till att börja med veckopeng, där va dessa kostnader inräknade. Det var också där jag såg hur mycket onödiga pengar man gör av med. Jag är inte den som är slösa men jag inser nu att min lathet är extrem, USCH!

När jag ser alla dessa kostnader så inser jag att jag inte behöver öka min trading till att tjäna 500kr extra varje månad utan kan ta det lite lugnare tack ock lov. kommer att minska ned till 300kr extra, nu är det inte jätte stor skillnad, det är 200kr men många bäckar små blir mycket och på varje trade så måste man ju räkna bort courtaget också. Just nu har jag väldigt mycket att göra med företaget så det va skönt att jag just nu kunde göra dessa ändringar så att tradingen inte ändrades så mycket.

 

 

Vad sparar ni till?

Pensionista:

Bra inlägg! Din strategi är lätt att relatera till och nu är jag pepp på av köra en ”sparrusch” till jul. Bort med svinnet och mera stålar i plånboken!

Svar: Tack! Håll mig uppdaterad :)
Hjärtner & Partner AB

Kommentera inlägget här: