Detta bör man tänka på vid SGI, föräldrapeng samt förskoleplats

Jag får ofta frågan hur jag gjort med allt det praktiska och viktiga såsom SGI, föräldrapeng och förskolan när jag inte varit anställd utan levt på tradingen. Så tänkte jag skulle skriva lite om det.
 
Jag började på heltid att trejda när jag var 28 år, då hade jag två barn. Innan dess hade jag arbetat på en rad olika restauranger och cafeer så jag hade en SGI som var helt OK.
Vårt första barn fick vi vid 26 års ålder och andra barnet när jag var 28 år. Första barnet hade jag en mammapeng från senaste anställningen och samma peng fick jag även med andra barnet. Med vårt tredje barn fick jag lägsta-nivå-pengen eftersom jag då börjat trejda på heltid och inte hade inkomst från anställning. Vi gjorde så att min man tog all föräldraledighet och jag tog de 60 öronmärkta dagarna som blev kvar. 
 
Angående förskolan så fick jag ordna med ett intyg från min bankman samt en massa utdrag från mina trades för att bevisa att jag faktiskt gjorde detta. När kommunen sen fick intyget och utdragen så var det inga problem eftersom de då förstod att jag försörjde mig på detta. 
 
Allt detta är viktiga saker att tänka på om det är så att man går i tankarna på att trejda på heltid. Kika även igenom era försäkringar så att ni har koll. :-)
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: