Intervju med Mohammed Salih, verksamhetschef Unga Aktiesparare

Det är så kul att träffa inspiererande personer, här finner ni en intervju med Mohammed som är verksamhetschef på Unga Aktiesparare. Han driver även kontot instagram kontot @Mohammedsvägtillmiljonen.
 
 
 
 
  1. Jag heter Mohammed och är 26 år. Kommer ursprungligen från Irak men flydde till Sverige för ungefär 15 år sedan och växte upp i den lilla staden Ronneby, i Blekinge. Jag jobbar på Unga Aktiesparare som verksamhetschef och driver även kontot @Mohammedsvagtillmiljonen. Där får man följa min väg till min första miljon genom ett balanserat sparande. Har även startat hashtagen #Börsenföralla. Vill att börsen ska bli mer inkluderande, oavsett bakgrund eller yrke.
  2. Jag fick egentligen mitt intresse från en kompis, Anel som introducerade mig för börsen och visade mig hur mina pengar, istället för att ligga på ett sparkonto kunde växa. Detta var ungefär 5 år sedan och mitt intresse har bara vuxit sen dess. Nu jobbar jag med det och älskar att jag får utbilda genom jobbet men också på fritiden genom min instagram.
  3. Just nu har jag otroligt bra sparrutiner. Jag sparar och lägger undan ungefär 30% av min lön. Samma dag som den kommer in. Jag avsätter även 1300kr till pensionen. Amorterar 1500kr på lägenheten i månaden också. Hade säkert kunnat spara mer, men då hade det påverkat min fritid lite för mycket, och det vill jag inte.
  4. Jag är långsiktig i allt jag gör egentligen, mitt sparande också. Jag försökte ett tag att köra kortsiktigt men det gick inte alls bra, och jag märkte att det krävs en hel del tid för det. Så jag bestämde mig för att ha en horisont på minst 5 år.
  5. Mina bästa spartips:
    1. Matlåda- Det mest uttjatade spartipset kanske, men finns en orsak varför denna repeteras av så många. Du sparar massvis med pengar, men du vet exakt vilka råvaror du får i dig också.
    2. Sambo eller att bo hemma- Detta är nog det mest effektiva sättet att spara pengar fort. Har man chansen att hitta någon man trivs med, så bo ihop. Tänk er vad idylliskt att kunna halvera alla sina kostnader.
    3. Undvik spontanköp – Sov på saken. Vill du verkligen ha det dagen efter är det köpvärt. Kan också handla om mindre grejer. Många bäckar små.
  6. Det absolut bästa sättet att komma igång med sitt sparande är att öppna ett ISK-konto via en nätmäklare. Här finns det flera olika alternativ, så jämför vilken som passar dig. Därefter så fixar du ett automatiskt sparande som dras som autogiro. Köp i en indexfond till att börja med, det är relativt stabilt och volatiliteten är inte så enorm, ett bra sätt att börja helt enkelt.
  7. Njut längst vägen mot sparmålen! Att bara spara, och glöma bort att leva är inte värt. Livet är kort och vi behöver njuta av självaste livet också. Ha balans i sparandet, balans i livet och glöm inte bort att det aldrig är för sent att börja spara, eller att beloppen är för små. Det viktigaste är att vi får in en rutin som passar oss.

 

 

Kommentera inlägget här: