Intervju med Marcus Hernhag

Marcus Hernhag är en flitigt anlitad expert inom börs och aktier och är för många en stor förebild.  Han har skrivit en rad om böker inom ämnet och är nu aktuell med sin senaste bok "Den enkla vägen hitta tillgångarna som gör dig rik"

(Missa inte att jag har en tävlig på instagram och FB där jag lottar ut hans senaste bok)

 
 

Berätta lite om dig och Vad fick du ditt intresse för börsen ifrån?

Jag har alltid gillat att samla och det är mycket bättre att samla på aktier än meningslösa saker som glimrande stenar och klistermärken. Det var något jag samlade på som liten. Det var 1998 när jag var 20 år och pluggade ekonomi som jag började intressera mig för aktier, men först efter finanskrisen och under 2010-talet som jag fokuserad allt mer på att samla på aktieutdelningar. 

Jag var lite dålig på att konsumera som ung och sparade ofta veckopengen som liten. Att jag som ibland lånade ut pengar till föräldrarna när de hade ont om kontanter skulle gilla aktier och sparande var väntat. Det var bara en tidsfråga. 

Det som driver mig är friheten och tryggheten som en sparportfölj ger. Skaparglädjen och samlarglädjen finns både i att skriva och att investera.

Livet blir mycket bättre för mig när jag är frilans och har egen firma. Istället för att arbeta ett visst antal timmar åt någon annan är jag min egen chef i större utsträckning och får betalt per text eller per såld produkt. Å andra sidan gör det faktum att min hobby är mitt yrke att jag inte vet skillnaden på fritid och jobb alla gånger. I princip är det något jag trivs med.

 

 
 


Hur ser ditt sparande ut?

Spontana insättningar på främst kapitalförsäkringen och sen aktieköp när jag hittar något intressant. Utdelningarna investerar jag också när jag får tid att leta efter en bra aktie och tycker mig hitta en eller flera köpvärda. Främst tidigare om åren fick jag pengar över utan att anstränga mig för min livsstil var rätt sparsam, numera unnar jag mig allt mer. 


Berätta gärna lite om din senaste bok?

Jag går igenom de viktigaste tillgångarna vi har. Det är inte bara olika finansiella tillgångar som aktier, råvaror, din bostad och räntebärande utan den viktigaste tillgången av alla och det är tiden. Tid, kunskap och nätverk krävs för att vi ska lyckas med de finansiella tillgångarna. Boken har en hel del portföljbyggande med olika förslag för olika åldrar och placeringshorisonter. 

Det här är för övrigt den hittills längsta boken jag skrivit själv. 


Vilka är dina bästa spartips?

Att använda saker tills de går sönder, allt från kläder till prylar. Byt inte oftare än så. Jag vill minnas jag hade samma livrem från lågstadiet och upp i vuxen ålder. Jag gick från näst innersta hålet till andra extrahålet. 

Ligg gärna en generation eller två efter i de saker du köper. Själv köpte jag mig en iPhone6 under 2019, den är bättre än min förra som var ännu äldre modell och klart billigare än de nyaste och dyraste mobilerna. 

Bästa sättet att komma igång med ditt sparande

Hitta ett fritidsintresse och börja spara i aktier i bolagen inom det. Första steget är viktigt men också svårt, så bara ta det. Börja spara med hur små belopp som helst nästa för att komma i gång. Räkna med att det tar tid att hitta en bra strategi som passar just dig. 

 

Marcus blogg hittar du här....

Kommentera inlägget här: