Att ha en strategi

Det är viktigt att ha en strategi på plats innan du börjar daytrada. Din strategi är din personliga plan som bestämmer hur och vad du ska göra för att nå just dina mål. För att nå dina mål behöver du sätta upp ett regelverk för dig själv som du sedan följer.

 
 

Håller känslorna i schack

En viktig anledning till att ha en strategi är för att inte låta känslorna ta över och bli girig. När du känner det där pirret i magen vet du att det är dags att ta en extra titt på din strategi och följa den.

För att bli en bättre trader

Det är viktigt att du regelbundet utvärderar din strategi. På så sätt kan du förbättra strategin så att du kan nå dina uppsatta mål.

Utan en strategi har du ingen plan att följa, och utan en plan är det lätt att tappa sig själv i sin trading. Det är då svårt att utvärdera sina trades, se eventuella mönster eller förstå varför man gjorde på ett visst sätt.

Hur min strategi hjälper mig

Jag använder min strategi för att utvärdera alla mina köp och sälj.

Jag antecknar allt jag gör; t.ex. hur länge jag ska äga aktien, hur stor summa jag ska handla med, hur mycket vinsten respektive förlusten får vara och varför jag köpte aktien.

Jag har satt upp regler för mig själv som jag alltid följer. Anledningen till att jag följer dem så noga är för att jag vet att det är mänskligt att bli girig samt att jag själv gjort misstaget att inte följa min strategi - då har resultatet aldrig blivit som jag tänkt mig.

 

I kursen "Kom igång med daytrading" lägger jag stor vikt på strategiblocket vilket är en viktigt del vid daytrading. Läs mer om kursen här......

 

 
 
 
 
Kommentera inlägget här: