Dyster läsning

Det är dyster läsning vart man än läser, människor som är sjuka, företag som stänger ned mm.
Jag hoppas det vänder snart för allas bästa.
 
Börsen har ju rasat galet mycket också vilket gjort att många som sitter med långsiktigt sparande kanske nu ligger på minus efter att ha haft fina vinster. I detta nu är det viktigt att ha en strategi för vad man ska göra i denna stund. 
 

Jag delar med mig här nedan av hur jag började och vad min strategi och mål var med mitt sparande från början.

Mitt mål i livet var många när jag började att handla med aktier, jag ville först och främst spara ihop till resor sen kom lägenhet på listan och till sist pensionen.

Till det sparande som var i närtid så som resor, hade jag på ett sparkonto där jag månadssparade, det var ett sparkonto som jag hade kopplat till mitt personkonto där en liten summa varje månad automatiskt överfördes.

Mitt långsiktiga sparande hade jag på en Aktie och fonddepå där jag månadssparade, de pengar som kom in i depån köpte jag aktier för. Mitt fokus var att köpa aktier som gav utdelning så att jag skulle få gratispengar direkt in på kontot när det var dags för bolaget att ge utdelning. Jag minns att jag kollade i tidningen vilka aktier som gav mest utdelning och vilka månader och datum som utdelningen skulle ske på, därefter planerade jag mina inköp av aktierna. Det var ju inte så att jag kunde köpa hur mycket som helst eftersom jag inte hade världens högst lön så jag fick verkligen planera och välja med omsorg. Som tur var så hade jag min mamma att bolla dessa tankar med vilket var till stor hjälp.

Hon tipsade om att försöka sprida utdelningen över hela året så att jag skulle sikta på att varje månad få en utdelning/direktavkastning in på kontot. Ibland var utdelningen så pass liten så jag inte hade råd att återinvestera den i någon aktie utan fick vänta och spara ihop mer pengar för att kunna köpa den aktie jag ville.

Det som var den största käppen i hjulet var courtaget som är en avgift man betalar för att köpa ett värdepapper, avgiften var betydligt dyrare än idag. Det var inte nog med att jag var tvungen att spara till aktien jag ville köpa, jag var även tvungen att tänka in courtageavgiften.

 Mitt sparande kunde ibland kännas väldigt trögt då jag till en början loggade in nästan varje dag för att se om aktierna stigit eller sjunkit i värde. Ibland kunde mitt innehav var på plus och ibland på minus, när det låg på minus kändes det surt såklart.

Jag bestämde mig därför att låta kontot vila ett tag och endast logga in på max 1 gång per månad för att verkligen ge det en chans. 

Det fungerade rätt bra vilket gjorde att jag fick tillbaka intresset och blev peppad till att fortsätta med denna strategi.

 

När jag idag läser om stora bolag som diskuterar sina utdelningar så förstår jag att ens portföljstrategi känns svajig. Osäkerheten och en eventuell panik kring nuvarande virus och ekonomi i helhet börjar krypa allt närmare inpå vilket är obehagligt.

Ingen visste att detta skulle hända så man kan inte säga att man skulle haft en plan B för denna situation. Däremot är det vikigt att ha en strategi i hur man ska agera om ens portfölj inte går som planerat.Tidshorisonten, planen och målet är viktiga delar i en strategi, så om det är så att du är vilsen just nu, ställ dig dessa frågor igen och påminn dig om vad syftet med ditt sprarande eller trading är.

Lika många investerare som det finns, finns det också strategier och alla är dem individuella. 

 

Ta hand om er nu!

Kram 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera inlägget här: