Intervju från Dagens industri

 

 

Tipsen inifrån: Så lyckas du som daytrader

Fokusera på din strategi, inte så mycket på hur det går.

Det är ett gemensamt råd traders ger till den som vill ge sig in i deras värld.

”Det vanligaste nybörjarmisstaget är att man blir för girig”, säger Tradingmamman, Patricia Hjärtner som berättar om en av sina värsta förlustaffärer.  

Artikeln handlar om: Börs och bolag 
 
 
Många börsintresserade drömmer om att en dag kunna leva på sina aktieaffärer. Men vägen till att bli en framgångsrik trader är sällan spikrak och kräver år av erfarenhet. 

Patricia Hjärtner, alias Tradingmamman, började intressera sig för aktier när hon insåg att hennes sparande kunde växa snabbare om hon satsade på vissa utdelningsaktier. 

”Det var min mamma som lärde mig hur jag skulle gå till väga. Vi klippte ut sidan i tidningen där datumen stod över olika bolags utdelningar och började läsa på”, säger hon.

 

Efter att ha sparat ihop ett startkapital sa Patricia Hjärter upp sig från sitt jobb inom hotell- och restaurangbranschen. Beslutet togs i samband med att hon fick barn.

”Det var inte hållbart att jobba så många kvällar och helger och jag fick dessutom inte så bra betalt, så jag tänkte att jag skulle ge daytrading en chans”.

15 år senare kan hon lägga till en daytradar-karriär på cv:et samt ett uppstartande av ett tradingcenter med fokus på börsintresserade kvinnor.

Men om målet är att bli stormrik snabbt är trading fel bransch. 

Enligt daytradaren ”Talespin”, som driver gamingaktier.com, bör du försöka ha som mål att få in det dubbla av din tidigare lön inom ett år för att kunna hålla dig på samma levnadsnivå. 

"Känner man pressen av att man ”måste” göra runt 20 procent på sitt kapital varje månad för att täcka sina omkostnader tror jag inte att man ger sig själv de bästa förutsättningarna. Att precis kunna täcka sina kostnader månad efter månad är dömt att misslyckas, då alla till slut går in i sämre perioder och då dränerar kapitalet. Om man är osäker på sitt startkapital, så kanske det är bättre att spara ett par månader till eller exempelvis se över möjligheterna att börja på deltid”, säger han.

För Patricia Hjärtner har målet varit att få ihop till dagskassan. Hon beskriver summorna hon tjänat som en ”normal månadslön”.

”Det vanligaste nybörjarmisstaget är att man blir för girig och tappar bort sig själv, att man inte har en tydlig säljstrategi. Man lär sig mycket av misstagen och det måste man nog få göra. Det kan vara bra att känna igen sin girighet och gräma sig för att man inte hållit sig till strategin.”

En av lärdomarna har i Patricia Hjärtners fall varit att hålla sig till större bolag. En av hennes större nitar var en investering i gruvbolaget Northland Resources som försattes i konkurs 2014. 

”Då drabbades jag av girigheten och tänkte, bara en vecka till… Men det vände ju aldrig. Jag har nästan förträngt den affären, men det var en stor smäll för mig och jag fick lite kalla fötter. Jag förlorade mycket och det tog lång tid att hämta hem den förlusten.”

Sedan dess har hon blivit benhård med att inte tumma på de regler hon satt upp, även om det många gånger inneburit att hon kunnat ta hem mer i vinst. Men förlusterna har också blivit mindre. Målet är att avsluta arbetsdagen när dagsbudgeten är intjänad.

”Då stänger jag ner datorn och känner mig nöjd.”

Daytradaren ”Talespin”, som vill förbli anonym, har en bakgrund från finansbranschen genom bankjobb och har tradat på heltid sedan några år tillbaka. 

”Jag gick och funderade på det ganska länge. Till sist satte jag mig ned med chefen och sa som det var, jag hade satt undan en rimlig startkassa och tyckte att jag hade rätt förutsättningar samt en rimlig plan för att sätta igång.”

De första månaderna innehåll misstag, erkänner han, men inga katastrofer. 

”Jag har alltid varit försiktig med risk, så fokus låg inte på att tjäna storkovan direkt utan snarare att bygga upp bra processer och lära mig hantverket. Sakta men säkert hittade jag någon form av rytm, och i takt med att åren har gått så har jag breddat min handel och lärt mig att identifiera fler och fler möjligheter”.

Han poängterar, precis som Patricia Hjärtner, vikten av att ha kontroll över sin strategi och sina risker.  

”Många tror att trading är någon form av gambling, men jag skulle säga att de flesta som blir långvariga i branschen har extremt god riskkontroll. Man får inte heller glömma att börsen kan svänga om kraftigt, så ens strategi ska tåla alla typer av börsklimat.”

Talespin” startar sin arbetsdag i god tid före börsöppning. Han ögnar igenom alla nyheter och låter en del av dem få styra dagens handel.

”Som trader är man lite utlämnad till vad som händer i marknaden och vilka möjligheter som ges, så ibland har man ganska lite att göra och ibland är det fullt stresspåslag. Sammanfattningsvis är det väldigt mycket tid framför datorskärmen, men det innebär också mycket frihet då man faktiskt kan styra sin egen tid.”

Han råder den som är i startgroparna av sitt daytradande att lägga mycket tid på att analysera vad som händer på dataskärmen. Flera skärmar är att rekommendera.

”Sitter man vid skärmarna dag ut och dag in kommer man sakta men säkert att börja snappa upp ett och annat. Det här handlar inte om att planlöst peta runt i marknaden, utan man bör ta sig tid att fundera på vad man tror att man kan göra bra och hur man hela tiden kan utvecklas. Fokusera på din process och dina beslut, inte på utfallet i den enskilda affären.”

Du bör också kontakta någon av de större nätmäklarna för att kunna handla genom en handelsterminal som Infront, råder "Talespin" 

”Var inte rädd för att sitta på händerna och bara observera den första tiden. Vänta in rätt lägen och fokusera på utveckling och din process, inte på resultatet varje enskild dag. Hamnar du ur balans eller känner att du inte kan fokusera så finns marknaden kvar imorgon också.”

Kommentera inlägget här: